نقطه ریزش
شیمیدانان جوان
سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: 23:5 :: نويسنده : محمد مهدی محمودی وند

نقطه ریزش

           نام : محمد مهدی                        نام و نام خانوادگی : محمودی وند 

کلاس : سوم                                         شعبه   : A2

 کلاس: کارگاه فرآیند                                دبیر:آقای   لرپور

هدف:اندازه گیری نقطه ریزش و نقطه ابری شدن گازوئیل

فشار: 710  اتمسفر

 

وسایل و مواد لازم: یخ . نمک . استن . بشر . گازوئیل . لوله آزمایش . درپوش لاستیکی یا چوب پنبه . دماسنج .

چکیده:

ابتدا گازوئیل را در بشری که از یخ پر شده میگداریم تا دمای آن حدود 5- برسد که در این حالت گازوئیل به صورت کریستال درمی آید و به این نقطه ، نقطه ابری شدن می گویند و همین طور که ادامه می دهیم به 10- می رسیم که در این دما گازوئیل به از حالت روانی خود بیرون می آید که به این نقطه،  نقطه ریزش می گویند.

مقدمه:

مفهوم نقطه ابری شدن Cloud point  : هنگام سرد شدن محصولات نفتی،دمایی که در آن ابر یا هاله ای از کریستال های ترکیبات پارافینی در داخل محصول نفتی ظاهر شود.(در این دما نمونه سیالیت خود را از دست نداده و قابل استفاده است)

مفهوم نقطه ریزش pour point: به هنگام سرد شدن یک نمونه از محصولات نفتی، پایین ترین دمایی است که در آن دما، نمونه سیالیت و روانی خود را هنوز حفظ کرده است.(یعنی در پایین تر از این دما نمونه سیالیت خود را از دست داده و به اصطلاح می بندد.)

نقطه ی ریزش برای مصرف کننده اهمیت بیشتری دارد، به طور مثال در سرمای زمستان اگر نقطه ریزش گازوئیل به حد کافی پایین نباشد، سیالیت و روانی خود را از دست میدهد و در نتیجه در سیستم سوخت رسانتی گرفتگی ایجاد می شود.قاعده کلی آن است که نقطه ریزش باید حداقل 10 درجه سانتیگراد زیر پائین ترین محدوده دمای پیش بینی شده باشد.

در یک آزمایش ساده می توان هر دو مشخصه (نقطه ریزش و ابری شدن) را اندازه گیری کرد.

روش کار :

ابتدا حدود یک سوم یا یک دوم لوله را پر از گازوئیل کرده و یک دماسنج کالیبره شده را درو چوب پنبه ای رد می کنیم و دماسنج با چئب پنبه را روی لوله ی آزمایش می گذاریم و آن را درون بشری که کمی یخ خرد شده درون آن است می گذاریم و یک لایه یخ و یک لایه نمک درون بشر اضافه می کنیم به طوری که از گازوئیلی که درون لوله است کمی بالا بزند بعد از اینکه دور لوله ازمایش را با یخ و نمک پر کردیم منتظر می شویم تا دمای گازوئیل کاهش یابد و با کاهش هر 3 درجه سانتی گراد دمای گازوئیل لوله ازمایش را بیرون می آوریم  و دما را کنترل می کنیم.

 حدود 20 تا 25 دقیقه طول میکشد تا گازوئیل از دمای محیط به نقطه ابری شدن برسد در این مرحله هاله ای از کریستال در گازوئیل ظاهر می شود که نقطه ابری شدن نام دارد در ازمایشی که ما انجام دادیم نقطه ریزش حدود 4- تا5- بود.

بعد از این مرحله دما به سختی کاهش میابد و برای تسریع کاهش دما می توان از استن نیز استفاده کرد از این به بعد هر بار که لوله ازمایش را از بشر خارج می کنیم و ان را کمی کج می کنیم تا بینیم که آیا گازوئیل هنوز روان است یا نه و در دمای 13- درجه به نقطه ی ریزش می رسد. عددی را که ما بدست اوردیم 13- بود اما به دلیل اینکه شاید در دمای 12- به نقطه ریزش رسیده باشد عدد 13- را با 3 جمع میکنیم وجواب را به عنوان نقطه ریزش گزارش می کنیم.

جدول ثبت نتایج حاصل از آزمایش

نتیجه برسی نمونه

دما

-1 شروع آزمایش                                                                   

-2   هیچ چیزی در نمونه دیده نشد

-3   اولین کریستال ها در نمونه ظاهر شدند

-4   مقدار کریستال ها در نمونه افزایش یافت

-5   ابر همه نمونه را فرا گرفته و نمونه جاری نمی شود

20

05

01

-5

-10

 

محاسبات:

نقطه ریزش    -13+3=-10

نتیجه گیری تفسیر نتایج: به وسیله این آزمایش می توان نقطه ریزش گازوئیل را در آزمایشگاه بدست آورد در صنعت از این آزمایش برای تعیین نقطه ریزش میعانات نفت به کار می رود.

خطا :-1 کالیبره نبودن دماسنج   2- خطای دید   3- نخواندن دمای دقیق

منابع : سایتsanaye-shimiayi.blogfa.com و مشاهدات



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شیمی و آدرس shimidananahm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 530
بازدید کل : 32654
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1