شناسایی آنیون های ( So4̿) ، ( So3̿) و ( Co3̿)، (Po4≡) ، (No3¯)
شیمیدانان جوان

 

نام و نام خانوادگی: محمد مهدی محمودی وند                           تاریخ:12/08/1392

عنوان آزمایش:شناسایی برخی از کاتیون ها و آنیون ها

هدف آزمایش:شناسایی آنیون های ( So4̿) ، ( So3̿) و ( Co3̿)، (Po4) ، (No3¯)

مواد و ابزار لازم:سه لوله آزمایش، جا لوله ای، ( So4̿) ، ( So3̿) و ( Co3̿)، (Po4) ، (No3¯)، (Ba2+) ، اسید نیتریک، اسید سولفوریک 18 مولار، محلول (FeSO4)، کاغذ آغشته به پر منگنات پتاسیم، آب آهک، آمونیوم نیترات،

تئوری آزمایش:

آنیون

آنیونهای تک‌اتمی از اتم فلزات به وجود می‌آیند. نام آنها از طریق حذف بخش آخر نام عنصر و افزودن پسوند "- ید" به باقیمانده به دست می‌آید. -Cl یون کلرید است. 2-O ، یون اکسید است. 3-N یون نیترید است. اما ، تمام آنیونهایی که نامشان به "ید" ختم می‌شود تک اتمی نیستند. بلکه معدودی آنیونهای چند اتمی نیز نامشان با این پسوند ختم می‌شود. مثلا -CN یون سیانید است. -OH یون هیدروکسید است. 2-O2 یون پروکسید است.
آنیونهای چند اتمی بسیاری شناخته شده‌اند. بعنوان مثال 2-O2 یون پراکسید ، Cr2O7-2 یون کرومات ، SO3-2 یون سولفیت و 3-AsO4 یون آرسنات است.

یون چند اتمی

این یون ، یونی است که از چند اتم که با یکدگیر پیوند کووالانسی دارند، بوجود می‌آید. کایتونهای چند اتمی معدودند و دو نوع نمونه متداول عبارت اند از :

+NH4 یون آمونیوم و 2+Hg2 یون جیوه (I) یا یون مرکورو.

یون 2+Hg2 یون جیوه I نامیده شده است. زیرا می‌توان آن را متشکل از دو یون +Hg (که با یکدیگر پیوند کووالانسی دارند) در نظر گرفت.

شناسایی آنیون ها

کيمياگران اوليه براي گوگرد نماد مثلثي که در بالاي يک خط قرار داشت در نظر گرفته بودند. اين کيمياگران از روي تجربه مي‌دانستند که عنصر جيوه مي‌تواند با گوگرد ترکيب شود .

سوگند يا سئوکند در اصل به معناي گوگرد بوده است. در دوران گذشته يکي از روش‌هاي نهايي اثبات اتهام يا برائت متهمان، خوراندن آب گوگرد به آنان بوده است. چنانچه متهم بعد از خوردن گوگرد يا همان سوگند زنده مي‌ماند، حکم به برائت وي مي‌دادند. اصطلاح سوگند خوردن که تأکيد شخص بر صحت گفته‌هايش است، در اصل از همين آيين گرفته شده است .

آنتوان لاووازيه توانست مجامع علمي را متقاعد کند که گوگرد يک عنصر است و نه يک ترکيب.

ترکيبات

يک ترکيب آلي گوگرددارdithianeاست .از آنجايي که گوگرد يک نافلز است انواع ترکيبات يوني به وجود مي‌آورد.

روش کار:

میخواهیم آنیون های ( So4̿) ، ( So3̿) ، ( Co3̿)، (Po4) ، (No3¯) را شناسایی کنیم. ابتدا مقداری از آنیون سولفات ( So4̿)را درون یک لوله ی آزمایش می ریزیم و به آن (Ba2+) اضافه می کنیم. اگر آنیون ( So4̿) باشد، درون لوله ی آزمایش محلول (BaSO4) تشکیل می شود و یک رسوب سفید رنگ ته لوله درست می شود که نشان دهنده ی یون ( So4̿) است. حال اگر به محلول اسید نیتریک رقیق اضافه کنیم، رسوب کمی در آن حل می شود. حال لوله ای دیگر بر می داریم و درون آن ( So3̿) می ریزیم. حال اگر به آن (Ba2+) اضافه کنیم، محلول (BaSO3) درست می شود و یک رسوب سفید رنگ ته لوله تشکیل می شود و اگر به آن اسید نیتریک رقیق اضافه کنیم، یک گاز تولید می شود کنه این گاز بوی نافذ و خاصی دارد و راه شناسایی این گاز این است که کاغذ آغشته شده به پر منگنات را بی رنگ می کند که این گاز نشان دهنده ی و تشخیص دهنده ی یون ( So3̿) است. حال برای شناسایی یون ( Co3̿) ، مقداری از این یون را درون لوله ی آزمایش می ریزیم و به آن (Ba2+) اضافه کنیم، محلول (BaCO3) درون لوله درست می شود که یک رسوب سفید رنگ هم ته لوله درست می شود. این محلول در اسید اسید نیتریک رقیق حل می شود و گاز Co2 تولید می شود.برای شناسایی گاز Co2 ، مقداری آب آهک درست می کنیم و گاز Co2 را داخل آب آهک می کنیم و می بینیم که آب آهک  را کدر می کند که نشان دهنده و تشخیص دهنده ی یون ( Co3̿) است. حال درون لوله ای دیگر مقداری از یون (Po4≡) را می ریزیم و به آن (Ba2+) اضافه کنیم، محلول (Ba3(PO4)) درون لوله درست می شود که باز هم یک رسوب سفید رنگ ته لوله تشکیل می شود. حال محلول را با اسید نیتریک اسیدی می کنیم و به آن چند قطره محلول آمونیوم نیترات اضافه می کنیم. حال لوله را درون حمام آب گرم می کنیم و زمان می دهیم تا یک رسوب تشکیل شود که رنگ رسوب آمونیوم فسفات زرد رنگ بوده و نشان دهنده ی یون فسفات (Po4≡) است. حال لوله ای دیگر برداشته و درون آن مقداری از یون (No3¯) می ریزیم و به آن حدود 10 قطره محلول اسید سولفوریک 18 مولار اضافه می کنیم  و احساس می کنیم که گرما تولید می کند. حال به آن اجازه می دهیم تا سرد شود. سپس به آن 6 الی 8 قطره محلول تازه تهیه شده ی (FeSO4) 1/0 مولار اضافه می کنیم((FeSO4) حاوی یون (Fe2+) است و اگر محلول تازه درست نشده باشد و بماند، یون (Fe3+) درست می شود و باعث تداخل می شود و یک رنگ قهوه ای تشکیل می شود که نشان دهنده ی یون (No3¯) است.

نتیجه گیری: نتیجه می گیریم که با این آزمایش می توانیم آنیون های ( So4̿) ، ( So3̿) و ( Co3̿) ، (Po4≡) ، (No3¯)  را تشخیص دهیم و شناسایی کنیم.

مواردخطا: 1-خطای دید  2- حل شدن آنیون ها درون محلول ها 3- خالص نبودن مواد  4- گرما دادن زیاد

zahra710.blogfa.com   منابع: سایت



نظرات شما عزیزان:

دانیال شیمی دان
ساعت14:31---24 آبان 1393
سلام....خیلی ممنون خیلیییییییییییی استفاده کردم از مطالبتون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شیمی و آدرس shimidananahm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 540
بازدید کل : 32664
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1